Data Analytics, Artificial Intelligence, Big Data, Business Intelligence, Data Science. Het zijn allemaal buzz-woorden die vertellen wat algoritmes met data kunnen doen. Het merendeel van de klant-, financiële en administratieve processen wordt nu gedigitaliseerd. Daarmee neemt de hoeveelheid beschikbare data voor analyse enorm snel toe. Data is inmiddels de primaire bron voor het vaststellen van klantvoorkeuren, het inschatten van risico’s, het verbeteren en automatiseren van bedrijfsprocessen, het meten van prestaties en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Data Analytics is de manier om concurrerend voordeel te halen in het digitale tijdperk.
Data Analytics combineert geavanceerde methoden en technieken, tooling, programmeerkennis en data met domeinkennis. Hiermee wordt datagedreven inzicht gecreëerd en verbeterpotentieel geïdentificeerd. Door nieuwe dataperspectieven toe te voegen aan reeds bestaande dataperspectieven verkrijgen organisaties verrassende inzichten. Zoals bijvoorbeeld in klantgedrag, risico’s en kansen, verborgen kosten en onverwachte verbanden. Dit nieuwe speelveld is daarom niet alleen interessant voor verzekeraars, banken en pensioenfondsen, maar voor eigenlijk ieder bedrijf.
Data Analytics kan overal in de waardeketen van iedere organisatie worden toegepast. De twee eerste vragen om te stellen zijn: wat is het zakelijke vraagstuk of de uitdaging? En welke data is er nu beschikbaar? In de praktijk komen we de volgende vragen tegen:
Voor een effectieve inzet van Data Analytics in de financiële sector is kennis van Machine Learning niet voldoende. Een actuaris heeft dankzij zijn domeinkennis een grote meerwaarde. Veel zaken zijn namelijk wel te automatiseren, maar dat brengt ook risico’s met zich mee. De keuze om een variabele wel of niet mee te nemen, kan bijvoorbeeld alleen met echte vakkennis worden genomen. Het gebruik van Data Analytics zonder inhoudelijke kennis kan snel leiden tot onjuiste conclusies en een verspilling van tijd en moeite.
Zet Data Analytics daarom in op uw gewenste zakelijke inzicht. Zo werkt u gericht aan een vraagstuk of onderzoeksvraag en verliest u niet het overzicht in een zee van data. Begin met de beschikbare data en kijk vervolgens welke externe data of inzichten u nog meer nodig heeft. Daarna kunt u de oplossingsrichting vaststellen. Dat kan gaan om dataverrijking, dashboarding, process of customer journey mining, trendanalyse, tijdreeksanalyse, of het ontwikkelen van een predictive model. Onze Data Analytics-experts hebben domeinkennis en praktische ervaring met het toepassen van data-kritische bedrijfsprocessen. Met deze kennis bedienen wij klantrelaties in alle financiële sectoren.
Please contact Lieven Lauwaert
© 2024 AAA-Riskfinance – Belgium. All rights reserved.