Data Analytics

Data Analytics

Data Analytics, Artificial Intelligence, Big Data, Business Intelligence, Data Science. Het zijn allemaal buzz-woorden die vertellen wat algoritmes met data kunnen doen. Het merendeel van de klant-, financiële en administratieve processen wordt nu gedigitaliseerd. Daarmee neemt de hoeveelheid beschikbare data voor analyse enorm snel toe. Data is inmiddels de primaire bron voor het vaststellen van klantvoorkeuren, het inschatten van risico’s, het verbeteren en automatiseren van bedrijfsprocessen, het meten van prestaties en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Data Analytics is de manier om concurrerend voordeel te halen in het digitale tijdperk.

Data Analytics combineert geavanceerde methoden en technieken, tooling, programmeerkennis en data met domeinkennis. Hiermee wordt datagedreven inzicht gecreëerd en verbeterpotentieel geïdentificeerd. Door nieuwe dataperspectieven toe te voegen aan reeds bestaande dataperspectieven verkrijgen organisaties verrassende inzichten. Zoals bijvoorbeeld in klantgedrag, risico’s en kansen, verborgen kosten en onverwachte verbanden. Dit nieuwe speelveld is daarom niet alleen interessant voor verzekeraars, banken en pensioenfondsen, maar voor eigenlijk ieder bedrijf.

Data Analytics in de praktijk

Data Analytics kan overal in de waardeketen van iedere organisatie worden toegepast. De twee eerste vragen om te stellen zijn: wat is het zakelijke vraagstuk of de uitdaging? En welke data is er nu beschikbaar? In de praktijk komen we de volgende vragen tegen:

  • Hoe kan ik mijn klantbedieningsproces optimaliseren?
  • Waar zit de waste in ons claimsproces?
  • Welke klantgroepen zijn voor mij het meest aantrekkelijk?
  • Welke knelpunten zitten er in ons Solvency II proces?
  • Kan ik mijn fraudedetectie automatiseren?
  • Kan ik mijn schadelast beter beheersen?
  • Hoe kunnen we onze commerciële performance verbeteren?
  • Kan ik met externe data mijn premiemodel beter differentiëren?
  • Kan ik mijn strategie meer datagedreven maken?
  • Wat kunnen we doen aan leeglopen van ons klantenbestand?
  • Kan ik vermoedens met feiten onderbouwen?

Domeinkennis van actuaris heeft grote meerwaarde

Voor een effectieve inzet van Data Analytics in de financiële sector is kennis van Machine Learning niet voldoende. Een actuaris heeft dankzij zijn domeinkennis een grote meerwaarde. Veel zaken zijn namelijk wel te automatiseren, maar dat brengt ook risico’s met zich mee. De keuze om een variabele wel of niet mee te nemen, kan bijvoorbeeld alleen met echte vakkennis worden genomen. Het gebruik van Data Analytics zonder inhoudelijke kennis kan snel leiden tot onjuiste conclusies en een verspilling van tijd en moeite.

Gewenste inzicht met Data Analytics voor uw organisatie

Zet Data Analytics daarom in op uw gewenste zakelijke inzicht. Zo werkt u gericht aan een vraagstuk of onderzoeksvraag en verliest u niet het overzicht in een zee van data. Begin met de beschikbare data en kijk vervolgens welke externe data of inzichten u nog meer nodig heeft. Daarna kunt u de oplossingsrichting vaststellen. Dat kan gaan om dataverrijking, dashboarding, process of customer journey mining, trendanalyse, tijdreeksanalyse, of het ontwikkelen van een predictive model. Onze Data Analytics-experts hebben domeinkennis en praktische ervaring met het toepassen van data-kritische bedrijfsprocessen. Met deze kennis bedienen wij klantrelaties in alle financiële sectoren.

Interested? Contact us
Our solutions for Data Analytics
Aanpak schadelastbeheersing

Schadelastbeheersing

Als verzekeraar wilt u meer rendement uit uw portefeuille halen en breder kijken dan alleen de pricing. De concurrentie in de verzekeringsmarkt neemt immers toe, en dat zet druk op uw premies en winstgevendheid.
URM betekenis

Data Driven Continuous Improvement

Onze Data Driven Continuous Improvement propositie helpt u bij het nemen van strategische beslissingen op basis van datagedreven inzichten. Alle processen uit uw waardeketen kunt u hiermee optimaliseren en efficiënter inrichten.
Asset Liability Management (ALM) studie

Premiestelling Schadeverzekeraars

De schadeverzekeringsmarkt krimpt en de binnen en –buitenlandse concurrentie neemt toe. Daardoor is de premiestelling van uw verzekeringsproducten cruciaal om in de race te blijven.
All solutions
Call me back

© 2024 AAA-Riskfinance – Belgium. All rights reserved.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.